Hvordan overvinne taleskrekk?

Reidun sitter i et møte og alles øyne retter seg mot henne. De venter på at hun skal si noe. Hun kjenner at hjertet slår. Hun kjenner svetten i hendene. Hun vil bare vekk, vekk, vekk.

Til slutt åpner hun munnen og ut kommer noe babbel. Jernteppet har senket seg. Alle sammen skjønner at hun egentlig ikke kan noe.

Når Reidun skal i møter der hun vet at hun må si noe, så drømmer hun håpefullt om det beste som kan skje. En kraftig influensa eller i det minste en brannalarm idet hun ikke kan vente lengre hadde vært fantastisk. Det virker som den eneste mulighet hvis hun skal komme ut av situasjonen med æren i behold.

Råd som fungerer dårlig

Reidun har fått mange råd: «bare kast det uti det, du dør ikke» eller «du må bare øve». For Reidun har disse forsøkene bare skapt enda mer nervøsitet. Faktisk har det gått så langt at hun har angst for at hun skal bli nervøs.

Da Reidun kom til meg var nervøsiteten blitt så uoverkommelig at det eneste hun kunne tenke på var å stikke av eller gjemme seg unna og håpe at ingen la merke til det. Samtidig visste hun at det var umulig, da kunne hun ikke gjøre jobben sin.

Hvordan forebygge nervøsitet?

Måten jeg jobbet med Reidun på var å forebygge nervøsitet. Det betyr at vi bruke litt tid til å finne ut hva Reidun tenker om sin nervøsitet. Det er viktig å huske at en følelse av nervøsitet skapes av en tanke! Derfor jobber vi med tankene. Reidun kjørte skrekkfilmer på sin indre kino, hun så for seg alt det forferdelige som kunne skje. Hun kunne besvime eller andre kunne komme til å le av henne hvis de så hvordan hun svettet. Ved å skape slike filmer skremmer vi vette av oss selv. Den gode nyheten er at det ikke er vanskelig å bytte ut filmene vi kjører i vårt eget hode.

Vi jobber også med Reiduns forventninger til seg selv og til andre i slike situasjoner. Det viste seg at Reidun var en mester i å sammenligne seg med andre og var ikke fornøyd med egne prestasjoner før hun var like god som sine forbilder.

Reidun fikk også lære noen sleipe triks for å takle nervøsiteten hvis den skulle dukke opp ubeleilig. Det skapte en trygghet for at nervøsiteten ikke skulle lure henne ut på glattisen. Fra å bli vettskremt når hun kjente nervøsiteten komme, fortalte hun meg at hun nå smilte inni seg. Hun lot seg overhode ikke vippe av pinnen av nervøse følelser.

Hvordan gikk det med Reidun? Hun mestrer nervøsiteten og lar ikke det være et uovervinnelig hinder lengre. Hun sover godt om natta og har funnet økt livsglede.

Ved å drive med forebyggende arbeid og kvalitetssikre tankene, så legger du det beste grunnlaget for å overvinne taleskrekken. De fleste med taleskrekk driver med mental utpsyking av seg selv ved de skrekkfilmene de kjører i hodet.

Gratis minikurs om taleskrekk